Show simple item record

dc.contributor.authorDominguez, Verónicaes
dc.contributor.authorMontserrat, María Inéses
dc.date.accessioned2024-12-12T16:16:21Z
dc.date.available2024-12-12T16:16:21Z
dc.date.issued2024-10
dc.identifier.urihttps://riu.austral.edu.ar/handle/123456789/3303
dc.description.abstractEl artículo constituye un primer avance de un proyecto mayor que se propone describir los usos políticos de la historia en la escuela analizando los recursos digitales ofrecidos por el Ministerio de Educación (Argentina) a los docentes y a los estudiantes sobre las efemérides argentinas en Instagram y en la plataforma www.educ.ar entre los años 2017 y 2022. Se parte del supuesto de que no existen relatos ingenuos y que la historia escolar es un vehículo potente a la hora de construir representaciones sociales que crean y recrean conciencia ciudadana. La presentación se propone delinear los antecedentes y características esenciales de la problemática, así como brindar un análisis testigo de las efemérides cívicas que se evocan en la escuela argentina de hoy.es
dc.description.abstractThis article is a first step towards a larger project that aims to describe the political uses of history in schools by analyzing the digital resources offered by the Ministry of Education (Argentina) to teachers and students on Argentine anniversaries on Instagram and on the platform www.educ.ar between 2017 and 2022. It is assumed that there are no naive stories and that school history is a powerful vehicle when it comes to building social representations that create and recreate civic awareness. The presentation aims to outline the background and essential characteristics of the problem, as well as to provide a witness analysis of the civic anniversaries that are evoked in Argentine schools today.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversidad Austral. Facultad de Derechoes
dc.relation.ispartofseriesVol. 3 Núm. 2 (2024);
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectUso político de la historiaes
dc.subjectMemoriaes
dc.subjectEfemérideses
dc.subjectCiudadaníaes
dc.subjectEscuelaes
dc.subjectPolitical uses of historyes
dc.subjectMemoryes
dc.subjectAnniversarieses
dc.subjectCitizenshipes
dc.subjectSchooles
dc.titleUso político de la historia: efemérides y recursos digitaleses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.rights.licenseAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.title.translatedPolitical Use of History: Anniversaries and Digital Resourceses
dc.description.filFil: Dominguez, Verónica. Universidad Austral; Argentinaes
dc.description.filFil: Montserrat, María Inés. Universidad Austral; Argentinaes
dc.type.snrdinfo:ar-repo/semantics/artículoes
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones
dc.identifier.bibliographicCitationDominguez, V., & Montserrat, M. I. (2024). Uso político de la historia: efemérides y recursos digitales . Revista Política Austral, 3(2), 77-97. https://doi.org/10.26422/RPA.2024.0302.domes
dc.source.issn2953-4321
local.autor.orcidDominguez, Verónica: https://orcid.org/0000-0002-2431-1247es
local.autor.orcidMontserrat, María Inés: https://orcid.org/0000-0002-8219-3082es
oaire.citation.edition2024es
oaire.citation.issue2es
oaire.citation.titleRevista Política Australes
oaire.citation.volume3es
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.26422/RPA.2024.0302.dom


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional