• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Escuela de Educación
    • MDIE Trabajo Final de Maestría
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Escuela de Educación
    • MDIE Trabajo Final de Maestría
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    Statistics

    View Usage Statistics

    Pedagogía de la Virtud: el desarrollo de la estudiosidad en estudiantes en transición a la universidad. Diseño de un Plan de intervención.

    Thumbnail
    View/Open
    UA. MDIE. M. Quiroga (2.250Mb)
    Date
    2020
    Author
    Quiroga, Marianela
    Director/a
    González, Mariela Lourdes
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    La estudiosidad se considera fundamental en la formación del estudiante, sobre todo en aquellos que han de continuar estudios universitarios. Tal es así que, en el presente trabajo, se profundiza tanto en el fundamento antropológico de la virtud, como en su adquisición y desarrollo. Nos adentramos en algunas características inherentes a la mencionada virtud como lo son: profundización, memoria, concentración, uso del tiempo, autoevaluación del estudiante, entre otras. A través de una metodología de carácter mixto, se realiza una indagación en una muestra de docentes y la población estudiantil del último tramo del nivel secundario de una institución argentina. Se busca conocer, a través de la aplicación de entrevistas y cuestionarios, la percepción que aquellos tienen en torno a la orientación que los alumnos reciben para la adquisición y/o desarrollo de la virtud de la estudiosidad. Los resultados muestran que, si bien los docentes orientan a sus estudiantes en aspectos propios de la mencionada virtud, no lo hacen de manera sistemática y articulada entre profesores. En función de esto se diseña un plan de acción que busca aunar esfuerzos. Éste se centra en la generación de una pedagogía de la virtud que favorezca la adquisición y/o desarrollo de la estudiosidad.
     
    Studiousness is considered essential in the training of the students; especially for those who plan on obtaining a university degree. In this work, the anthropological foundation of virtue, as well as its acquisition and development, is explored. We delve into characteristics inherent to studiousness such as: deep understanding, memory, concentration, time management, student self-evaluation, among others. Through a mixed methodology approach, our research is carried out through a group of teachers and their students of the last section of the secondary level of an argentine institution as a sample. Through a set of interviews and questionnaires we aim at finding how the orientation provided for the acquisition and/or development of the virtue of studiousness is perceived by students and teachers. The results show that, although teachers do guide their students in aspects of the virtue of studiousness, this is not done in a systematic and articulated way among teachers. Based on this, an action plan seeking to join teachers’ efforts is designed. The plan focuses on the generation of a pedagogy of virtue that promotes the acquisition and/or development of studiousness.
     
    URI
    https://riu.austral.edu.ar/handle/123456789/986
    Collections
    • MDIE Trabajo Final de Maestría

    xmlui.dri2xhtml.structural.info-link
    Licencia Creative Commons
    xmlui.dri2xhtml.structural.contact-link1 - xmlui.dri2xhtml.structural.contact-link2
    xmlui.dri2xhtml.structural.info-link2
     

     


    xmlui.dri2xhtml.structural.info-link
    Licencia Creative Commons
    xmlui.dri2xhtml.structural.contact-link1 - xmlui.dri2xhtml.structural.contact-link2
    xmlui.dri2xhtml.structural.info-link2